Faceți căutări pe acest blog

ACI SOSI PE VREMURI de Ion Pillat

sâmbătă, 29 martie 2014

ACI SOSI PE VREMURI
                                                               de Ion Pillat

Ion Pillat reia experienţele poetice anterioare, din perspectiva secolului în care trăieşte. El este uneori, prin teme şi motive, „un Alecsandri trecut prin tot progresul de sensibilitate şi prin toate prefacerile limbii pe care le-au putut înfăptui cincizeci de ani de evoluţie” (Eugen Lovinescu). Analogia dintre cei doi scriitori îl situează pe Ion Pillat în seria poeţilor tradiţionalişti prin nostalgia pentru o lume dispărută, patriarhală şi sentimentul dezrădăcinării. Construirea imaginarului poetic porneşte în cazul amândurora de la un punct de referinţă similar (moşia lui Alecsandri de la Mirceşti şi a lui Pillat de la Miorcani sau Florica), poeţii manifestând un temperament clasic şi preferinţa pentru pastel.
Pastelurile lui Ion Pillat sunt intens spiritualizate, prin apariţia unor elemente de meditaţie, ca şi prin integrarea unor referinţe culturale în structura poeziei.
Aci sosi pe vremuri”, inclusă în volumul „Pe Argeş în sus” (1923), este o poezie meditativă pe tema trecerii ireversibile a timpului asociată cu repetabilitatea destinelor umane.
Comunicarea poetică se realizează în acest text în două registre: unul obiectiv, cu elemente de narativitate, şi altul subiectiv, în care, în forme specifice, îşi face loc prezenţa eului liric.
Titlul poeziei alătură un indice spaţial şi unul temporal, realizând jocul între etern şi efemer, care se regăseşte în tot discursul liric. Spaţiul („aci”) este sustras devenirii, este elementul de stabilitate, iar timpul-trecere este consemnat prin sintagma „pe vremuri”, a cărei sugestie de îndepărtare nedefinită este oarecum anulată de actualitatea verbului „sosi”.
Compoziţia reliefează aceeaşi oscilaţie între aproape şi departe. Echilibrul clasic vizează şi structura poeziei. Incipitul este reprezentat de primele două distihuri. Urmează secvenţa poetică a trecutului – opt distihuri – separată de secvenţa poetică a prezentului printr-un interludiu meditativ, căruia îi sunt dedicate două distihuri. Cele şapte distihuri ale celei de a doua secvenţe sunt urmate de versul izolat, care constituie finalul.
Elementele de simetrie sunt sosirile iubitei, însoţite de sunetul solemn, ambivalent, al clopotului vechi – recurent în secvenţele poetice, cu statut – aşadar – de laitmotiv.
Elementele de opoziţie vizează numai planul temporal, pendularea între „atunci” şi „acum”.
Imaginarul poetic are ca punct referenţial „casa amintirii”, către care converg timpurile, destinele umane şi care conservă urmele trecerii oamenilor, fluctuaţia stărilor şi a momentelor. Simbol al statorniciei şi adăpost al cuplului în expresia lui juvenil-familială, casa este o axă cu funcţie sacră.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 

Most Reading

Descarca toate comentariile la LIMBA ROMANA!!! Click AICI!

Blogger templates