ENIGMA OTILIEI
de George Călinescu
Romanul Enigma Otiliei (numit
iniţial Părinţii Otiliei), publicat în 1938, ridică de la bun început
probleme privind încadrarea lui într-un curent literar. Structura, compoziţia,
personajele, arhitectura naratorială, o serie de pasaje lirice demonstrează cu
pregnanţă că romanul este, în acelaşi timp, clasic, romantic şi realist, dar nu
lipsesc nici elemente baroce.
SUBIECTUL
Firul naraţiunii începe, după precizarea autorului, în iulie 1909 şi are în
principal ca spaţiu de desfăşurare casa lui moş Costache.
Personajul martor este Felix Sima. Acesta
este fiul doctorului militar Iosif Sima de la Iaşi.Rămas orfan (îi moare întâi
mama, apoi tatăl) ajunge sub tutela lui moş Costache, un fel de unchi prin
alianţă.Tânărul, încă minor, vine la Bucureşti pentru a-şi continua studiile.
Când ajunge în strada Antim, unde locuia moş Costache, bătrânul avar îl
întâmpină cu afirmaţia stupefiantă: “…nu, nu stă nimeni aici, nu cunosc”.
Intervenţia Otiliei îl salvează pe tânărul timid. Din prima seară, eroul are în
faţa ochilor persoanele care îi vor zbuciuma puţinul timp până la majorat. Îl
cunoaşte pe rafinatul Leonida Pascalopol, prietenul lui Costache Giurgiuveanu
şi protectorul Otiliei, apoi clanul Tulea – familia Aglaei, sora bătrânului,
care avea un soţ senil şi trei copii: Olimpia, căsătorită cu Stănică, Aurica,
fată bătrână, şi Titi, retardat.
În casa lui moş Costache se înfiripă
idila dintre Felix şi Otilia.
Jocul de cărţi e un bun prilej pentru
etalarea gândurilor maliţioase ale Aglaei care ironizează, jigneşte cu
premeditare, atât pe Felix cât şi pe Otilia.
Otilia este în ochii lui Felix în acelaşi
timp domnişoara fină, cultă, elegantă, dar şi copilul zburdalnic, plin de
candoare şi de sensibilitate. Când cei doi tineri merg la moşia lui Pascalopol,
Felix crede a i se clarifica multe dintre atitudinile Otiliei, în care vede un
amestec ciudat de copilărie şi maturitate. Rămâne însă consternat când, fără a
spune ceva, Otilia pleacă pentru câteva luni la Paris, însoţită de
Pascalopol. Revenirea Otiliei se
face firesc, totul reintră în normal, declaraţiile de dragoste sunt mai
pronunţate. Idila celor doi reliefează prin antiteză meschinăria eforturilor
clanului Tulea şi ale lui Stănică de a pune mâna pe averea lui Costache. Îi
linişteşte oarecum intenţia lui Costache de a construi o casă în grădina
imobilului din strada Antim. Construcţia pare să fie nefastă pentru bătrân
deoarece, în timp ce-şi inspecta materialele, el suferă un accident vascular. “Familia”, interesată
“să nu iasă un ac din casă”, pune stăpânire pe locuinţă şi îl păzeşte pe bătrân
aşteptând să moară. Dar moş Costache îşi revine şi începe să se intereseze mai
mult de sănătate şi de suflet. Încearcă să-şi aducă în casă o femeie, pe
Paulina, însă, când aceasta îi cere să o treacă în testament, Costache refuză,
iar femeia pleacă.
Casa lui moş Costache este spionată
sistematic de Stănică..Când Giurgiuveanu are a doua criză, Stănică profită de
scurta absenţă a Otiliei şi a lui Felix şi îi fură bătrânului banii de sub
saltea, ceea ce provoacă moartea lui Costache. Familia îl îngroapă cu oarecare
pompă spre a nu fi “de râsul lumii”.
Într-o situaţie incertă rămâne Otilia,
pentru care moş Costache nu apucase să depună la bancă decât o sută de mii de
lei şi care refuză căsătoria cu Felix, pe motiv că ea ar constitui o piedică în
calea realizării sale profesionale. Într-una din zile, Otilia părăseşte casa şi
din acel moment Felix nu o mai vede niciodată, dar află că se căsătorise cu
Pascalopol.
Felix îşi realizează visul de a ajunge
doctor de renume, profesor universitar şi se căsătoreşte. Revăzând-o într-o
fotografie oferită de Pascalopol, lui Felix îi este cu neputinţă s-o recunoască
în femeia aceea pe Otilia cea plină de farmec din anii tinereţii.
O ascensiune spectaculoasă are Stănică
Raţiu care, devenit bogat graţie banilor furaţi de la moş Costache, o părăseşte
pe Olimpia, se căsătoreşte cu Georgeta şi ajunge om politic.
În final, eroul observator Felix se
întoarce pe strada Antim şi revede casa lui moş Costache lăsată în paragină,
amintindu-şi replica bătrânului, acum confirmată: “Aici nu stă nimeni”.
TITLUL
S-a vorbit mult despre titlul romanului
şi a fost pus în legătură cu modul în care se raportează Felix şi Pascalopol la
comportamentul Otiliei.O explicaţie dă Călinescu însuşi: “ Dacă am pus acest
titlu […] e pentru a sugera procesele
unei vârste.Nu Otilia are vreo enigmă, ci Felix crede că le are”.
ELEMENTE BALZACIENE, MODERNE, ROMANTICE ÎN ROMANUL ENIGMA OTILIEI
În intenţie, romanul lui George Călinescu
este balzacian. Scriitorul vizează recondiţionarea speciei într-o epocă
dominată de romanul de tip proustian.Enigma Otiliei se vrea aşadar primul
nostru roman citadin modern, nu de tip analitic, ci de tip clasic, balzacian.
Tema romanului este balzaciană:
viaţa burgheziei bucureştene de la începutul secolului XX sub strictul
determinism social-economic. Vin să întărească intenţia balzaciană tema
paternităţii şi cea a moştenirii.
Naraţiunea porneşte ca în Balzac. În construcţia
romanului, expoziţiunea, întâiul capitol, este exemplară prin densitatea
actelor definitorii.. Începutul romanului constituie astfel matricea sa
narativă. Tematic, se conturează acum ideea paternităţii care apare în Enigma
Otiliei sub un unghi economico-social.
În centrul cărţii stau doi orfani. Soarta
lor urmează să se decidă în funcţie de determinantele materiale imediate ale
paternităţii. Ce situaţie li s-a lăsat, ce protecţie, aceasta urmează să
analizeze romanul.
Alături de tematică şi de construcţie,
balzacianismul se reflectă în romanul lui G.Călinescu prin tipologia
clasicistă şi arta portretului.
Romancierul particularizează personajul
printr-o trăsătură dominantă, de obicei caricaturizată; Aglae Tulea, sora lui
Costache, este “baba absolută” (cum o numeşte Weissman), Simion Tulea
întruchipează decrepitudinea, Costache este avarul, Stănică Raţiu este
arivistul.
Arta portretului este preluată tot de la
Balzac: acesta a iniţiat o metodă oarecum didacticistă de cristalizare
tipologică prin intermediul unui portret demonstrativ, plasat, de
obicei, la începutul romanului şi realizat în tuşe groase, insistând pe defecte
sau trăsături fizionomice pregnante. Acest portret devine o teză, demonstrată
apoi de-a lungul acţiunii, fiecare amănunt portretistic susţinând o latură de
esenţă a caracterului uman tipizat, aşezat în tipare specifice (avarul,
arivistul, provincialul, curtezana etc.).
Autorul omniscient şi omniprezent
îşi creionează de la început eroii şi aceştia vor evolua, în stil clasic, cu o
consecvenţă caracterială perfectă.
Omniscienţa şi omniprezenţa autorului
impun romanului, tot în manieră balzaciană, un limbaj uniformizat.
Ţinuta clasică pe care şi-o propune G.
Călinescu în literatura sa nu-l face refractar complet la experienţele mai noi
ale romanului românesc.
Autorul narator nu mai este, ca la
Balzac, creator de viaţă, ci comentator al ei, şi încă unul cu
competenţă arhitecturală, muzicală, plastică, psihologică, sociologică,
estetică. El se substituie permanent personajului în receptarea
realităţii.
G.Călinescu, urmărind să repete polemic
în roman formula balzaciană, n-a putut evita ca ea să devină, în mâinile sale,
o expresie a comicului şi a unui
joc estetic de esenţă barocă.
Observaţia se deplasează din centru
spre periferia claselor morale, de la tip la caz până la exces şi
caricatură.
Modernitatea romanului ţine şi de aplecarea
lui Călinescu asupra psihologiilor incerte, enigmatice, cu răsturnări
bruşte şi reacţii derutante, cum e psihologia Otiliei. Apar în roman firi
anxioase, silite de mediul social să-şi organizeze existenţa într-o
permanentă defensivă, firi rămase până la urmă neconstituite, într-o stare
de proces.
Călinescu foloseşte tehica modernă a
relativizării imaginii prin răsfrângerea ei în mai multe oglinzi cu
unghiuri de incidenţă variată, ca în romanele lui Camil Petrescu. Apar în
carte, de fapt, mai multe Otilii. Una copilăroasă, tandră, lilială, a lui
Felix, alta capricioasă, atrasă de lux şi având nevoie de protecţie, a lui
Pascalopol; o a treia “fe-fetiţa”plină de tact a lui moş Costache; în sfârşit,
cea de-a patra :”zăpăcită”, “dezmăţată”, “străină”, de care vorbeşte Aglae.
Tulburător e că toate imaginile eroinei se ţin şi păstrează între ele ceva comun datorită
naturii contradictorii a sufletului feminin.
În Enigma Otiliei există însă şi a
treia faţă a romancierului. Un gust enorm de transfigurare poetică a
realităţii, de proiectare a formelor ei în plan fantastic trădează un Călinescu romantic.
Descriind Bărăganul, cu sentimentul
grandiosului, romancierul proiectează lucrurile pe un fond mitic, fabulos.
Trăiesc
aşadar în G.Călinescu un clasic, un romantic, un balzacian, un romancier de
extremă modernitate. Intelectualul rafinat stabileşte cu mari intuiţii limitele
tuturor formulelor artistice şi relativitatea lor estetică, ceea ce îngăduie
această originală sinteză.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu